3.20.2011

Ukur Tiang Lampu

Maaf kerana lambat mengeluarkan posting terbaru. Gua dah baca semua komen kau orang. Betul apa yang kau orang cakap. Tapi kalau u orang guna alat total station yg ada laser lagi senang. Tapi hari tu aku guna alat total station yang biasa je. Aku guna kaedah simple jer. Mula2 aku ambil level dekat pangkal tiang lampu tu. Lepas tu aku set kan vertical angle total station 90 degree dan aku ambil bacaan level kat tiang lampu tu pada 90 degree maknanya kau orang gerakkan pole agar sama paras dengan stadia tengah total station. Kemudian aku ambil bacaan jarak. Ok sekarang aku dah dapat jarak dan tinggi tiang dari pangkal ke garisan colimation. Seterusnya aku ambil vertical angle hujung tiang lampu dan dengan menggunakan formula tangen aku dah dapat tinggi tiang lampu dari colimation line. Tinggi tiang lampu dari (pangkal ke colimation line)+(tinggi tiang lampu dari colimation line ke hujung tiang lampu). Nanti ada masa aku view gambarajah senang untuk buat rujukan. Ada banyak lagi cara lain yang bole digunakan. Bergantung kepada surveyor cara mana dia nak gunakan.

2 comments:

  1. assalamualaikum... saya nak mintak tolong cik ajar kan saya dalam bidang ukur ni boleh tak?? saya student ... sy lemah dalam bidang ukur ni.... boleh tak encik wahatapp sy... ni no sy 01128354769

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum... saya nak mintak tolong cik ajar kan saya dalam bidang ukur ni boleh tak?? saya student ... sy lemah dalam bidang ukur ni.... boleh tak encik wahatapp sy... ni no sy 01128354769

    ReplyDelete