2.09.2011

Ukur Ketinggian Tiang Lampu

Lama sudah aku tak bercerita di laman blog ni. Hari baru berkesempatan untuk bercerita sedikit pengalaman aku pada tahun lepas iaitu lebih kurang 5 bulan lepas. Satu pagi aku dikejutkan oleh projek manager ku supaya aku mengukur ketinggian tiang lampu ditempat kerja ku. Dekat dengan site ofis. Secepat kilat aku teringat soalan yang diajukan oleh lecturer ku semasa belajar dahulu. Pantas aku mengingatkan kaedah dan cara untuk mengukur tiang lampu tanpa memanjat tiang lampu itu. Tujuan pengukuran tersebut adalah untuk buat order tiang lampu bagi projek tempat aku kerja. Nak tahu caranya nanti aku cerita kemuadian. Cuba anda fikir dulu..............

3 comments:

  1. measure distance, baca sudut pugak dan gunakan formula tan..hehehe betul ke?

    ReplyDelete
  2. sama macam ranger hutan ukur ketinggian pokok kan.. =D

    ReplyDelete
  3. kalau pakai total station yang agak moden, dalam tu dah ada program DEM. masukkan tinggi pole tu brapa, then naikkan pugak sampai ke atas tiang lampu tu. then, it'll displayed the height : )

    ReplyDelete