12.09.2009

LANGKAH-LANGKAH KERJA UKUR JALAN

Disini saya ingin terangkan bagaimana kerja-kerja ukur dilakukan bermula dari awal hingga akhir. Penerangan saya ini adalah berdasarkan bahawa para pembaca adalah graduan baru yang mula berkerja disebuah syarikat pembinaan swasta dan projek pertama anda adalah membuat kerja jalan.Mungkin anda berasa panik atau pun berdebar-debar maklumlah baru mula kerja. Tambahan pula melihat banyak drawing di pejabat tapak kerja(site office). Didalam fikiran pula bermain bermacam pertanyaan , camana nak start keja ni, camana nak kira data ni, control stesen nak dapat kat mana ni, dan macam-macam lagi.Jangan panik, bertenang perkara itu biasa berlaku kepada graduan yang baru mula berkerja.

Disinilah saya memainkan peranan untuk saudara pembaca dimana langkah kerja yang saya akan terangkan akan memberi keyakinan dan gambaran kepada para graduan untuk menghadapi hari pertama berkerja.Pengalaman saya melihat masih ramai lagi graduan baru yang masih belum tahu langkah untuk memulakan kerja didalam pembinaan ini dan sekaligus berasa kurang yakin, takut dan bermacam lagi perasaan untuk mencebur diri dalam bidang pembinaan ini.

Sekarang saya akan memberi tahu rahsia jurukur dan teknik macamana kerja ukur dilapangan dilakukan. Ikuti siri seterusnya. Bersambung.........

1 comment:

  1. Blogger, adakah kerja ukur jalan ini termasuk dalam bidang alignment survey ?

    btw, boleh blogger terangkan sikit pasal alignment survey ? Terima Kasih :)

    ReplyDelete