12.05.2009

TUGAS JURUKUR DALAM KERJA JALAN

Sebelum kita pergi kepada topik yang lebih jauh kita mesti tahu tugas jurukur didalam kerja ukur jalan. Saya rasa sangat penting bagi saya untuk jelaskan dalam tulisan saya ini tentang tugasan jurukur dimana para graduan yang akan menamatkan pelajaran di peringkat sijil, diploma, ijazah dan sebagainya tahu tugas jurukur apabila memasuki alam perkerjaan terutamanya bidang pembinaan iaitu senang cakap kontraktor. Tak kira lah kerja jalan, bangunan, jambatan dan sebagainya. Tugasnya lebih kurang sama je. Antara tugas-tugas jurukur adalah seperti berikut:-

1.Membuat kerja "setting out" atau pun dengan kata lain "pegging" kedudukan struktur binaan.
2.Membuat kerja "levelling" .
3.Mengambil detail (as built) sesuatu struktur sebelum kerja dan selepas siap kerja pembinaan.
4.Pengiraan data-data ukur untuk kerja dilapangan.
5.Membuat "Joint survey" sesuatu struktur binaan. Maksudnya disini ialah jurukur mesti membuat "checking" dengan konsultan samada level atau pun kedudukan struktur yang dibina adalah mengikut "construction drawing" .
6.Kadang-kadang jurukur juga mesti melukis drawing seperti as built, crossection, design dan sebagainya.
7.Penjagaan alat sebagai contoh alat mesti dikalibrasikan setiap 1 tahun. Samada alat level atau pun total station serta target prisma.

Tugas-tugas diatas adalah kebanyakan tugas yang dilakukan oleh seorang jurukur dalam bidang construction. Secara asasnya seorang jurukur mesti tahu membuat pengiraan untuk seting out, traverse, levelling dan komputer (autocad).

Terus terang saya cakap, bahawa jurukur kalau dah tahu kira, buat traverse, buat level dan autocad dah kira bole buat kerja lah tu.Satu lagi jurukur mesti pandai baca drawing.Sebab dari drawing itulah kiraan data boleh dibuat.Tapi perlu ingat keyakinan yang tinggi perlu ada bagi setiap seorang jurukur dan selalu rilek jangan tertekan bila melakukan kerja. Bagi saya , biar lambat asal selamat.

2 comments:

  1. Bagus...bagus.ada jgk bidang kepakaran lain nak buat blog.

    ReplyDelete
  2. Saya sudah link blog anda dlm blog saya.
    Harap kita boleh sama2 tukar link. Terima kasih.

    ReplyDelete